středa 7. května 2014

Jak Janča k -20kg přišla

Nafotila a napsala JaLe Ko v 10:36 odp.

Nezachránil mě sice žádný princ ani jsem nesnědla kouzelné fazole, ale ztráta 20 kilo, to jako pohádka zní, ne?
Původním záměrem bylo hubnutí, ale nakonec se z toho vyklubala změna životního stylu a to nejen mého, ale celé mojí rodiny.

                 80                                           62

To znamená, že jsme:
  •  přestali kupovat obyčejné tukové rohlíky, ale nahradili je celozrnnými
  • objevilo se u nás více zeleniny, a to jak v počtu kusů, tak i druhů
  • to stejné platí o ovoci
  • místo točeného salámu -> šunka od 90% nebo nejlépe tatínkova domácí
  • najdete u nás i celozrnné těstoviny, rýži, polentu, vločky (ovesné, rýžové, kukuřičné...)
  • na paštiky, instantní polévky nebo šlehačku ve spreji u nás ale zapomeňte
Asi se řeknete, že to znamená omezování na celý život, ale opak je pravdou. Já jsem díky této změně objevila, že mě jídlo baví, začala jsem vařit, péct a zajímat se více o kvalitu jak potravin, tak (díky mým článkům asi tušíte) i kávy. Rodinu jsem do ničeho nenutila, oni se časem přizpůsobili sami. Například svačinu jsem si ze začátku dělala jenom já, teď bez ní nedá ránu ani náš pan otec. Nebo když dům provoní moje celozrnné palačinky ke snídani, těžko by jste hledali v poledne zbytky.

Ale sem tam si něco méně zdravého dopřávám i já, a tak se není čemu divit, když jsem přes Vánoce něco přibrala. Snažím se sportovat, ale s blížící se maturitou to jde hůř a hůř.

No, ale zpátky k začátku, kde pro mě nebylo lehké určit, kterému článku na internetu můžu věřit a který mému zdraví naopak uškodí. V knihovně jsem si půjčila nespočet knih týkající se zdraví, hubnutí a vaření. Načetla jsem toho opravdu hodně a postupem času jsem zjistila, co mi vyhovuje a co potřebuji.
Prošla jsem si i krizí, kdy jsem měla našlápnuto k lehké anorexii. Proč lehké? No, já jedla, ale málo a každý den to samé. Vážila jsem 57kg a díky tomu všemu jsem měla i zdravotní problémy, které mě i teď občas trápí. Plochý hrudník byl ale rozhodně tím největším mínusem :D

Krize zažehnána, aktuální stav něco přes 62kg a cíl 61,5kg. Pro někoho sloní váha, pro mě ideál... :)

Vidíte to? Sice hubená, ale i plochá. Tohle rozhodně nechci!

Ve svém "hubnoucím" období jsem měla plno dotazů typu: Co jím? Jak sportuju? V čem je fígl?...atd. Tak jsem vám to shrnula do pár bodů a tady jsou:
  1. Neomezujte se! = když máte chuť  na čokoládu, dejte si ji. Když jste spíše knedlíkoví (jako já) , dejte si je. Ale zkuste to ve zdravější verzi: bílou čokoládu nahraďte vysokoprocentní hořkou a nesnězte celou tabulku (u hořké to stejně nejde), ale zkuste si vychutnat 1-2 čtverečky. Houskový knedlík jsem naštěstí nikdy v oblibě neměla, zato ten domácí... Nahradili jsme v něm bílé rohlíky za celozrnné, takže byl hlad zažehnán dřív a dostavil se taky o něco později.
  2. Odměňujte se! Já se odměňuji každé ráno sladkou snídaní ve formě palačinek, lívanců, vaflí, všelijakých mini dortíků, buchet atd. Ale všechno je, jak si můžete všimnout podle mých receptů, ve zdravější formě. Dalším příkladem může být třeba moje ségra, ta si 1x týdně dopřeje nějaký ten zákusek v kavárně a mamka zas 1 čtvereček čokolády po každém obědě ve formě dezertu. Pro každého je odměnou něco jiného.
  3. Sportujte! Myslela jsem, že to jde i bez toho a ono to i chvíli šlo, ale není nad pocit, když se podíváte na sebe do zrcadla a hle!, něco se tam rýsuje :D
  4. Nepřehánějte to! Jak s jídlem, tak se sportem. Není dobré se jeden den přežrat a sníst všechno na co přijdete a druhý den si řeknete, že jíst nebudete. To by teda nešlo! Pokud u vás taková situace nastane, tak žádná hladovka, ale najeďte na normální režim. Co se sportu týče, opravdu není nutností být v posilovně od rána do večera, ale menší sportovní aktivita každý den (jako jízda na kole, kolečkové brusle, běh, plavání, delší procházka) vůbec není na škodu + 2x-3x týdně nějaké to cvičení a hned se budete cítit lépe.
  5. Snídejte! Nechápu, jak si může někdo dát na snídani jenom jogurt nebo vůbec nic! Ale nalejme si čistého vína, i já jsem toto období měla. Jenže to jsem nevěděla o co se šidím, vždyť zrovna ráno si můžete dopřát hostinu, protože všechno, co přijmete, během celého dne spálíte. Vymlouvat se, že nemáte čas, to už je ohrané. A že do sebe po ránu nic nenasoukáte? Tak se potom zamyslete nad tím, kolik jste schopni do sebe natlačit večer ;)
  6. Jezte pravidelně! V rozmezí 3 hodin je to ideální. Nebudete mít ani hlad a pokud zvolíte menší porce, tak vám nebude ani těžko. Já během dne stíhám jíst 6x a kila jsou pořád dole. Občas si to naplánovat nejde a proto s sebou noste nějaké záchrany ve formě sušeného ovoce nebo celozrnných sušenek.
Podtrženo a sečteno, jde to lehce, jen se na to musí chytře. Opravdu se není čeho bát, zhubnout může každý ;)

0 komentářů:

Okomentovat

 

Zdravě i nezdravě Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos